Vaimse tervise teenuse toetus

Alus:
• Narva Linnavolikogu 27.03.2025 määrus nr 3 "Vaimse tervise teenuse toetuse määramise tingimused ja kord"
• Narva Linnavalitsuse 02.04.2025 määrus nr 8 "Vaimse tervise teenuste toetuse piirmäärade kinnitamine"

Vaimse tervise teenuse toetuse eesmärk on toetada Narva linnas elavate isikute psühhosotsiaalset heaolu ja vaimset tervist.

Vaimse tervise teenuse toetus määratakse abivajavale lapsele ja täiskasvanule, kelle rahvastikuregistrisse kantud elukoht on Narva linn ja kes elab Narva linnas.

Vahendeid võib kasutada järgmiste teenuste toetuse saamiseks:
1) psühholoogiline nõustamine – teenus, mille eesmärk on parandada isiku heaolu, leevendada tema pingeid, lahendada kriise ja probleeme, edendada iseseisvust probleemide lahendamisel, toetada isiku toimetulekut saavutamaks adekvaatset enesehinnangut, suuremat enesekindlustust, oskusi ja enesetõhusust valikute ning otsuste tegemisel ja enesele püstitatud eesmärkide saavutamisel, õpetada paremat arusaamist iseendast, oma võimetest ja olukordadest;
2) vaimse tervise kriisinõustamine – lühiajaline psühholoogilise abi teenus isikule, kes on läbi elanud traumaatilise sündmuse või õnnetusjuhtumi (sh olnud nende osas tunnistaja/pealtvaataja rollis) või kes on sattunud igapäevaelu kriisi ja tunneb, et vajab toimetulekuks abi (sh õnnetusjuhtumid, surmad, vägivaldne peretüli, kaotus, lein, lahutus, perekonfliktid, emotsionaalne toimetulek elusituatsioonidega, suitsiidmõtted, depressiivsus jne);
3) hingehoidlik nõustamine hooldekodus – teenus, mille käigus on hingehoidja kannatava isiku ja tema lähedaste ja hooldajate kuulaja, kõrvalolija ja toetaja. Sel kombel aitab ta isikul toimuvat mõista ja mõtestada ning toime tulla uute ülesannetega, mis ravi kestel kui ka ravi lõppedes isiku ees seisavad. Hingehoidja on isiku ja ta lähedaste saatjaks kuni tema lahkumiseni igavikku;
4) hingehoidlik nõustamine laiemalt (v.a hooldekodus) – teenus, mille käigus on hingehoidja kannatava isiku ja tema lähedaste kuulaja, kõrvalolija ja toetaja. Sel kombel aitab ta isikul toimuvat mõista ja mõtestada ning toime tulla uute ülesannetega, mis ravi kestel kui ka ravi lõppedes isiku ees seisavad. Hingehoidja on isiku ja ta lähedaste saatjaks kuni tema lahkumiseni igavikku;
5) perenõustamine – teenus, mille käigus aitab nõustaja perel leida lahendusi keerukatele olukordadele (nt konfliktid, igapäevased stressiallikad, suhtlemisprobleemid). Eesmärk on anda juhiseid ja strateegiaid, mis aitavad perel paremini toimida;
6) pereteraapia – teenus, mille käigus keskendutakse suhetele lastega, vanematega, õdede-vendadega, sh põlvkondade vahelised traumad, laste ja teismeliste stress, arenguprobleemid; üleüldine rahulolematus, lapse ja vanema suhtlusprobleemid, ebaefektiivsed suhtlusmustrid, keerulised suhted vanematega, elu arenguetappide ületamine jne.

Vahendite eraldamiseks tuleb taotlejal või tema seaduslikul esindajal esitada Narva Linna Sotsiaalabiametile põhjendatud taotlus.

Taotluse esitamine on vormivaba, kuid teenuse kiiruse ja selguse huvides on mõistlik esitada kirjalikult taasesitatavas vormis (e-kiri jms) või kirjalikus vormis taotlus.

Üldjuhul valib taotleja endale sobiva teenuspakkuja ise. Vajadusel abistab Sotsiaalabiamet sobiva teenuspakkuja leidmisel. Teenuste korral määratakse isikule toetus kuni 10 teenuskorra kohta aastas.

Teenus kestab 6 kuud alates esimesest kokkulepitud teenuse osutamise kuupäevast. Ühe teenuse osutamise seansi pikkus järjest ühele isikule on maksimaalselt 2 teenuskorda ehk 90 minutit.

Sotsiaalabimeti direktor või tema poolt volitatud isik võtab vastu otsuse taotluse rahuldamise või rahuldamata jätmise kohta.

Pärast otsuse tegemist võtab isik või tema seaduslik esindaja hiljemalt 1 kuu jooksul ühendust sobiva teenuse osutajaga ja registreerub teenuse saamiseks. Isik või tema seaduslik esindaja lepib teenuse osutajaga kokku teenuse osutamise kuupäeva ja kellaaja ning asukoha teenuse toimumiseks. Pärast registreerumist teavitab isik või tema seaduslik esindaja sellest kirjalikult Sotsiaalabiametit.

Isik saab teenust ainult siis, kui Sotsiaalabiamet on väljastanud teenuse osutajale garantiikirja teenuse eest tasumise kohta.

Iga teenuse osutamise seansi lõpus on teenuse saajal või tema seaduslikul esindajal vajalik allkirjastada osavõtuleht, mis kinnitab isiku teenusel osalemist. Sotsiaalabiamet ei maksa isiku teenusele ilmumata jätmise eest.

Teenuse osutamise võib lõpetada ennetähtaegselt, kui teenuse eesmärk saavutati kokkulepitud perioodist varem ja vajadus teenuse järele on ära langenud. Teenuse saajal või tema seaduslikul esindajal on kohustus sellest teenuse osutajat ja Sotsiaalabiametit viivitamatult teavitada.

Vahendeid eraldatakse teenuse osutaja arveldusarvele teenuse osutaja esitanud arve alusel pärast aruandluse esitamist ja kontrollimist.

Soovituslik taotluse vorm

Kuhu pöörduda: Narva linna Sotsiaalabiamet (Malmi tn 5a, Narva linn).
Vastuvõtt: esmaspäev 9:00-12:00, kolmapäev 13:00-16:00.
E-post: sotsiaalabiamet@narva.ee.