« Tagasi

Lühiülevaade Narva linna 2025. aasta eelarvest

Narva linna 2025. aasta eelarve eelnõus on kajastatud andmed arengudokumentides seatud eesmärkidest ja nende realiseerimisest ning on esitatud ülevaade eelarveaastateks kavandatavate investeeringute kohta koos maksumuste ja finantseerimise allikatega.

Võttes aluseks Narva linna eelarvestrateegias sätestatut 2025. a prioriteediks on: tagada seadusjärgsete avalike teenuste osutamine linna elanikele, muuta kov-i tegevus tõhusamaks ja tagada kvaliteetsete kohaliku tasandi avalike teenuste pakkumine. Selle täitmiseks tuleb sealhulgas parandada elukeskkonna infrastruktuur, luues linnaelanikele mugavaid elutingimusi (sh tehniline ja sotsiaalne infrastruktuur, spordi- ja vabaaja veetmise võimalused) ning tagada kov-i asutuste töötajate motiveerimist.

Linna jätkusuutliku arengu tagamisel on investeerimistegevus võtmetähtsusega ning selle jätkumiseks tuleb kavandada vajalikud vahendid. Kuna tuleb rangelt täita finantsdistsipliini tagamise meetmeid, kov-i võimalused kohustiste võtmises on piiratud. Prioriteedina investeerimistegevuses on eelkõige prioriteetsetele projektidele välisfinantseerimise kaasamine ja selleks omafinantseerimise vahendite kavandamine linna infrastruktuuri rajamiseks ning uuendamiseks.

2025. a eelarve eelnõu sissetulekute prognoos on kavandatud  konservatiivsuse printsiibist ja ei kata kõike taotletud tegevusi. Kavandatud sissetulekute enamlaekumisel võib osutuda võimalikuks suunata lisavahendid prioriteetsetele tegevustele, koostades selleks lisaeelarvet.

2025. aasta eelarve maht on kavandatud summas 113 454 810 eurot. Linna eelarve sissetulekuteks on riiklikud ja kohalikud maksud, tulud kaupade ja teenuste müügist, tulud vara müügist, toetused riigilt ja riigiasutustelt jne.

Narva linna 2025. a. eelarve eelnõus põhitegevuse tulud on kavandatud  summas 86 451 808 eurot ning moodustavad tulude eelarvest 76,2%. Põhiosa sellest moodustavad füüsilise isiku tulumaks ja saadavad toetused. Füüsilise isiku tulumaks on planeeritud summas 43 776 385 eurot. Alates 01.01.2024 vastavalt tulumaksuseaduse muudatusele residendist füüsiliste isikute makstud tulumaks, arvestamata 4. peatükis sätestatud mahaarvamisi, laekub maksumaksja elukohajärgse kohaliku omavalitsuse üksuse eelarvesse järgmiselt: 1) 2,5% residendist füüsilise isiku riiklikust pensionist; 2) 11,89% residendist füüsilise isiku muust maksustatavast tulust, välja arvatud kohustuslik ja täiendav kogumispension, § 18 lõikes 13 nimetatud dividend ja vara võõrandamisest saadud kasu. 2025 aastal kohalike omavalitsuste muudelt tuludelt laekuvat eraldise määra langetatakse 11,29%le, samas suurendatakse kov-idele pensionitulust laekuva eraldise määra 5,5%ni.

Saadud toetused on 2025. aasta eelarve eelnõus kavandatud summas 35 972 704 eurot. Muudatus võrreldes eelmiste aastatega ja eelarvestrateegiaga on peamiselt seotud saadud tegevuskulude sihtfinantseerimisega, saadud tegevustoetusega ning eraldisega toetusfondist.

2025. aastal kuuluvad täpsustamisele nii riigieelarvest saadavad vahendid kui ka saadavad sihtotstarbelised vahendid.

2025. aasta eelarve eelnõus on sh arvestatud tasude suurendamisega. Käesolevas eelnõus on kavandatud alus- ja üldharidusalal lapsekoha tegevuskulu arvestusliku maksumuse suurendamine ja sellega seotud tulude laekumine arveldustes teiste omavalitsustega. Narva linna lasteaedade muude kulude katmise määr (vanemate poolt kaetava osa määr) on seotud palga alammäära suurusega. Alates 01.01.2025 on kavandatud tulude suurendamine vanemate osaluse Narva linna koolieelsete lasteasutuste muude kulude katmises arvelt. Kokku tulud kaupade ja teenuste müügist on planeeritud 6 045 334 eurot.

Tulud investeerimistegevusest on kavandatud summas 4 149 319 eurot, sellest 500 000  eurot põhivara müügi arvelt. Sihtfinantseerimine põhivara soetuseks on kavandatud summas 3 538 439  eurot. Sellest näiteks, projektile „Narvas, A. Puškini tn 26 asuva ühiselamu energiatõhususe parandamine" 1 680 000 eurot, projektile „Narva uue hooldekodu päevahoiuteenuse loomine" 784 006 eurot, projektile „Narva uue hooldekodu ehitamine" 407 225 eurot. 2025. aastasse ületulevate vahendite summa sõltub 2024. aastal  realiseeritavatest tegevustest.

Kohustiste (laenude) võtmine on kavandatud summas 21 443 795 eurot. Kohustiste võtmisele avaldab mõju investeerimistegevuse realiseerimine, sealhulgas 2025. aasta eelarvesse ületulevad tegevused, uued tegevused.

Likviidsete varade muutus (raha ja raha ekvivalentide muutus) kavandatakse eelarve eelnõus summas 1 700 479 eurot ja suunatakse linna eelarve kulude katteks. Nõuete ja kohustiste saldode muutus on kavandatud eelarve eelnõus summas 290 591 eurot.

2025. aasta eelarve eelnõus kulude maht on kavandatud summas 113 454 810 eurot. Teenuste tariifide muutus (nt küte ja soojus, vesi ja kanalisatsioon, elekter) ning käibemaksu määra muutus avaldavad mõju linna väljaminekutele.

Põhitegevuse kulud moodustavad 73 682 637 eurot e. 64,9% kulude eelarvest. Sellest antavad toetused on planeeritud summas 10 066 822 eurot, mis moodustavad 8,9% kulude eelarvest.

Eelseisva aasta eelarves tööjõukuludeks on kavandatud 46 585 894 eurot, mis moodustab 41% eelarve kuludest. Narva linna 2025. aasta eelarve eelnõu koostamisel juhinduti kehtivatest õigusaktidest, k.a maksumääradest.

Majandamiskulud moodustavad 14,6% kulude eelarvest ja on planeeritud kokku summas 16 603 026 eurot. Majandamiskuludest kinnistute, hoonete ja ruumide majandamiskuludeks on planeeritud 4 614 843 eurot, rajatiste majandamiskuludeks 6 446 765 eurot, toiduainete ja toitlustusteenusteks 2 312 143 eurot.

2025. a eelarve eelnõus on eraldi põhitegevuse kuluna planeeritud reservfond ettenägematute väljaminekute tegemiseks summas 120 000 eurot.

2024. aasta novembris Eesti tööandjate keskliidu ja Eesti ametiühingute keskliidu esindajad leppisid kokku 2025. aasta töötasu alammääras. Töötasu alammäär tõuseb võrreldes 2024.a määraga 66 eurot, olles 2025. aastal 886 eurot. Töötasu alammäära muutmiseks 2025.aasta eelarve reservis on planeeritud vahendid summas 300 000 eurot ning eelarvelise piiratuse tingimustes täiendavad vahendid tuleb katta sisemiste ressursside arvel.

Investeerimistegevuse kulud on planeeritud summas  26 826 335 eurot e.23,6% kulude eelarvest. Tulenevalt projektide ja tegevuste realiseerimise kavast eelseisval aastal jätkatakse 2024.aasta investeerimisprojektide ja –tegevuste realiseerimisega. Neist suuremateks projektideks on uue lasteaia hoone ehitamine, kuni kolme paralleeliga ja väikeklassidega koolihoone ehitamine, Narva linna jalgpalli pneumohalli  (Kreenholmi tn 60) avaliku parkla ehitamine ja piirdeaia projekteerimine ja ehitamine, Narva uue hooldekodu ehitamine ja Narva uue hooldekodu päevahoiuteenuse loomine. Kokku põhivara soetus on planeeritud summas 22 919 212 eurot.

Osaluste soetuseks on planeeritud 576 057 eurot ning finantskuludeks 2 144 504 eurot, linna laenude teenindamisele on avaldanud mõju EURIBOR-i muutmine.

Finantseerimistegevuses on võetud kohustiste tasumiseks planeeritud 12 945 838 eurot, mis moodustab 11,4% kuludest.

2025. a eelarve eelnõu on koostatud kooskõlas finantsdistsipliini tagamise meetmete  täitmise kohustusega. Põhitegevuse tulemi väärtus on positiivne ja netovõlakoormuse määr ei ületa lubatut väärtusest. 2025.a lõpu seisuga oleks arvestuslik linna võlakoormus ca 51%. Linna koormuse arvestamisele avaldab mõju nii põhitegevuse tulude saamine kui ka eelarves kavandatud laenu väljavõtt, sildfinantseerimise tagastamine.

Narva Linnavalitsuse Rahandusamet
rahandus@narva.ee